Er du nærmest mere træt om morgenen end da du gik i seng? Falder du i søvn i sofaen inden fjernsynet bliver tændt eller er du bare generelt helt energi forladt og slæber dig hen til kaffeautomaten i håbet om bare lidt mere energi til at komme igennem dagen?

Mange kvinder i overgangsalderen mærker træthed, altså markant træthed, og det er faktisk ikke spor mærkeligt at du er træt. Din krop er nemlig i samme ombygningstilstand som da du var i puberteten. Og det kræver energi. Men i modsætning til da du var i puberteten har du højst tænkeligt en del mere på din tallerken end da du var 15 år. Og det er en ud af mange årsager til at du kan opleve træthed.

At din krop har færre ressourcer og du ikke lytter og tilpasser dig.

Derudover mindsker de hormonelle forandringer du gennemlever din stress tærskel og det påvirker også dit energi niveau.

Så hvordan kan du få mere energi og blive dig selv igen?

Der er flere veje og én af dem er ved at tage en urt…eller flere.

 

Urter som booster

Der findes faktisk urter som kan hjælpe dig med at få energien tilbage og i dette blogindlæg får du en oversigt til dig over de 5 bedste adaptogene urter og deres forskellige virkninger så du kan vælge en urt, eller flere, som kan hjælpe dig med at få energien tilbage.

Adaptogene urter er alle urter som har en styrkende og energigivende effekt men de virker også på andre områder og derfor er det ikke helt ligegyldigt hvilken en af dem du vælger. Eller sagt på en anden måde – du kan vælge en urt som passer til de omstændigheder og symptomer der gælder for dig.

Adaptogene urter er blevet brugt i årtusinder og de har overordnet en gavnlig effekt på stress, vitalitet, immunforsvar, hukommelsen og giver en generel følelse af velvære. Urterne gør at man bedre kan håndtere hverdagens krav og urterne kan løfte din stress tærskel. Men der er alligevel lidt forskel på dem da nogen af dem er meget stimulerenede og kan være for kraftige hvis du er træt på grund af langvarig stress og udbrændthed. Nogle af urterne er mere beroligende og kan være gode hvis din træthed skyldes at du har svært ved at slappe af og derfor sover dårligt.

Men en lille disclaimer – adaptogene urter skal ikke tages for at kunne orke mere. Ofte er massiv træthed et symptom på en underliggende ubalance som du bør få set nærmere på. Det er som nævnt kroppens måde at signalere at den er i underskud og har brug for hjælp. De skal ikke tages som erstatning for afslapning og tid til dig selv, ro/hvile, pauser, meditation, gåture i naturen, yoga eller andet som resetter dine energi niveauer.

Den mest almindelige årsag til træthed og lav energi er stress og den dermed følgende binyretræthed men også ubalancer i dine stofskifte- og kønshormoner kan give træthed for ikke at tale om næringsmangler og blodsukker ubalancer. Så adaptogene urter er ikke et quick fix og bør suppleres med et kig på hvad det mon er der gør dig så træt. De kan dog være gode til at få energien tilbage og genopbygge dig så du har mere overskuddet for eksempel til at finde rodårsagen til, at du har det som du har det.

Men her er listen over Top 5 adaptogene urter og deres virkning:

  •  Rosenrod (rhodiola rosea)

En meget mild urt som virker beroligende især ved nervøsistet og irritabilitet og er god at tage under stress da den regulerer kortisol og serotonin. Den virker derfor anti depressiv og hjælper med at give fokus.

  • Panax Ginseng

Kraftig adaptogen med stimulerende virkning. Den fremmer reaktionsevne under stress og hjælper med at stabilisere stress hormonerne. Balancerer blodsukker. God til dig som Bør ikke anvendes af kvinder som har haft østrogen følsom cancer eller mens du har en akut infektion eller akut astma.

  • Lakridsrods ekstrakt (glycyrrhiza glabra)

Lakridsrod hæmmer kortisols uønskede virkninger og er derfor særlig god hvis du er stresset. Den har også en virushæmmende effekt og er særlig god hvis du har inflammation og har været stresset længe og er udbrændt. Bør ikke tages hvis du har forhøjet blodtryk.

  • Ashwaganda (withania somnifera)

En mild og nærende urt som virker beroligende og er derfor god til angst, uro og nervøsitet. Reducerer også kortsiol niveauer.

Særligt god til hvis du trods det at du er træt, har svært ved at slappe af. Også god ved muskel- og led smerter, brain fog og hukommelsesproblemer.

  • Maca (lepidium meyenii)

Maca virker nærende og stimulerende især på sexlyst. Den kan forbedre kognitive evner og kan øge niveauet af østradiol, progesteron og testosteron så derfor er den særlig god til kvinder som har lave hormon niveauer fx ifm overgangsalder. Hjælper ved angst, depression og uro og er rig på mange næringsstoffer.

 

Sådan tager du urterne

Adaptogene urter bør ikke tages i mere end 2-3 måneder og det er en god ide at starte med en urt af gangen fx en af de milde som fx Aswaganda.

Alle urterne kan tages som kosttilskud men maca kan også blandes i smoothies og andre drikke da det fås som pulver og smager lidt af karamel.

Gravide bør ikke tager adaptogene urter da man ikke kender virkningen. Ammende bør som hovedregel heller ikke tage dem men de milde som Aswaganda og maca betragtes som sikre.

Er du så træt at det føles uoverskueligt at vælge mellem disse 5 urter så er der også hjælp til dig.

Book en tid og få min hjælp til at komme ud af tågen. Du får et skræddersyet program som er tilpasset hvordan du har det og jeg garanterer dig, at du vil få meget mere energi og en masse overskuelige råd til hvordan du kommer op af sofaen.