Noget af det bedste jeg ved er søndage. Søndage hvor jeg ikke skal noget og bare kan ligge i sengen med min elskede, snakke, hygge, spise croissanter og drikke kaffe (indrømmet – jeg drikker det en gang imellem). Det er i den grad en modgift til en travl hverdag og noget der giver energi og velvære. Balsam for sjælen.

Men jeg har ikke altid kunnet det. Slet ikke.

Før i tiden var weekender ofte noget der var pakket med gøremål, et hus der skulle restaureres eller gøres rent, børn der skulle underholdes og relationer der skulle passes – og helst med perfekte middage og et hus som var skinnede rent.

Jeg tillod mig meget sjældent at slappe af og hvis jeg gjorde, var det altid med en snært af skyld.

Jeg erkender det blank – jeg er perfektionist. Eller rettere jeg er en perfektionist på afvænning. Og det går rigtig godt. Jeg er på afvænning  fordi  perfektionismen blev en byrde der tærede på min energi og ikke var god for min krop og mit sind.

Hvis du er perfektionistisk, er du på ingen måde forkert og heller ikke alene. Vi er mange, især kvinder, der kender det bedre end prisen på en liter havremælk.

Hvis du er perfektionist kender du måske dette:

  • Du er kronisk overvældet og har lange to-do-lister
  • Du bruger ofte ordet ”burde”
  • Du sammenligner dig ofte med andre og føler ofte, at du ikke gør ting ligeså godt som andre
  • Du tænker meget sort/hvidt – enten er du en fiasko eller også succesfuld
  • Du er ofte bekymret og har tankemylder
  • Du mærker en længsel efter noget andet fx en anden karriere men du handler ikke på det fordi du er bange for at fejle
  • Du er aldrig helt tilfreds med dig selv
  • Du stiller store krav til dig selv og ofte også til andre
  • Du kritiserer ofte dig selv
  • Du glemmer at fejre dine succeser men haster videre til næste opgave
  • Du fortaber dig ofte i detaljer som andre syntes er uvæsentlige og taber ofte også overblikket
  • Du har svært ved at slappe af fordi der altid er noget der er vigtigere, det er spild af tid at slappe af

Når perfektionisme er skadeligt er det når perfektionismen bunder i et behov for anerkendelse og en frygt for ikke at være god nok eller frygt for at fejle.

Jeg rækker hånden op for det er præcis det som har motiveret min perfektionisme.

Så hvordan skabes perfektionisme og hvordan kan det på nogen måde være skadeligt?

Jo ser du behovet for at være perfekt eller at have perfektionistiske tendenser, kommer ofte fra et mønster der er opstået i barndommen.

Vi har alle brug for kærlighed, anerkendelse og en følelse af at høre til. Som børn tilpasser vi vores adfærd for at opleve disse følelser og undgå det modsatte – afvisning, følelsen af ikke at høre til og ikke at være god nok. Mange af os har fået ros og anerkendelse når vi præsterede og/eller var dygtige og derfor har vi udviklet mønstre, der gør at vi stræber efter disse ting. Måske var det kun når du præsterede noget at du fik ros og anerkendelse.

Perfektionismen får os til at føles os trygge fordi den giver os det vi længes efter – anerkendelse, ros og en følelse af at høre til. Så adfærden virker MEN den kan også ende med at blive dysfunktionel fordi den for rigtig mange af os er rodfæstet i frygt:

  • Frygten for ikke at være god nok
  • Frygten for at fejle
  • Frygten for at blive afvist

Kender du mon nogle af disse følelser?

Igen rækker jeg hånden op – jeg kender dem alle sammen.

Når du handler ud fra frygt, er der stor risiko for at din stress respons bliver aktiveret. Og frygt er helt generelt en meget “lav” følelse at operere ud fra når man snakker vibration. At være i en en lav vibration er ikke i tråd med den du grundlæggende er og det potentiale du har. Derfor vil det at operere fra frygt holde dig tilbage på mange forskellige planer og faktisk også skabe stress fordi det er smertefuldt ikke at leve sit højeste potentiale.

Når det fx er frygten for ikke at være god nok der motivere dig til at arbejde ekstra hårdt og længe på et projekt, kan det aktivere din stress respons. Når du er bange for at fejle og derfor er ekstra omhyggelig og slår dig selv oven i hovedet hvis du finder fejl, kan det aktivere din stress respons. Eller responsen aktiveres som følge af, at du presser dig selv for hårdt og overhører dine behov for ro og hvile fordi du SKAL løse opgaven perfekt.

Perfektionisme er skadeligt fordi den kan være årsag til stress. Kort og godt!

Stress hormoner (adrenalin og kortisol) er en gode for dig, når du skal præstere kortvarigt eller skal redde dig fra en fare men langvarig pres fra dig selv kan være giftigt for din krop. Høje kortisol niveauer kan bl.a. give dig angst, overvældelse, træthed, udbrændthed, fordøjelsesproblemer, blodsukker ubalancer, vægtproblemer, depression, immunforsvars problemer, autoimmune sygdomme, hjertebanken/trykken for brystet og hormonelle ubalancer. Så perfektionisme kan have store konsekvenser for din krop og dit sind.

Men hvad skal du gøre, hvis du lige nu har erkendt, at du er slave af din perfektionisme og gerne vil af med den?

Jeg har et par tip til dig men husk: perfektionisme er en god drivkraft, hvis den IKKE udspringer af frygt.

Husk også, at du har været mange år om skabe dette mønster og det kan derfor også tage tid, at afinstallere det igen. Vær derfor tålmodig med dig selv.

Jeg har stadig områder hvor jeg kommer til at gå i præstations- og perfektionisme mode fx når jeg skriver blog indlæg. Men jeg øver mig i at slippe alt det her med, at det skal være perfekt og at alle skal kunne lide det jeg skriver. Jeg falder ikke af jorden, hvis ikke alle klapper.

Inden du får de 10 tip til at slippe perfektionismen vil jeg anbefale dig, at stille dig selv dette spørgsmål:

Hvilke konsekvenser har min perfektionisme for mig selv og mine omgivelser (fx familie, kollegaer)?

Det kan motivere dig til at ville ændre det når du er klar over hvad det koster dig.

 

10 tip til at skrue ned for perfektionismen: 

#1 Stop med at sammenligne dig med andre

Når du sammenligner dig med andre ser du andre i deres højeste potentiale og dig selv i dit laveste. Husk på dine egne styrker og evner og lad være med at dyrke den negative følelse du får når dit mindreværd bliver trigget. Jeg prøver fx at skære ned på Facebook hvilket er et af de steder jeg kommer til at sammenligne.

#2 Stop sort/hvid tænkning

Hold op med at tænke enten eller. Enten er jeg en fiasko eller også er jeg er succes. Der er en mellemvej der hedder – jeg er god nok præcis som jeg er!

#3 Fokuser på nydelse

Nyd processen fremfor at se det som en opgave du skal præstere. Find glæden og begejstringen og lad den guide dig og fylde dig op og fortrænge frygten (du ved, perfektionisten). Nydelse er ofte et fremmedord for os perfektionister men det er den perfekte modgift til perfektionistens præstations ræs.

#4 Fokuser på dine succeser

Fokuser mere på det positive og alt det du gør godt. Lad være med at dyrke alt det du ikke fik gjort og alt det du burde. Stop øjeblikkelig med at bruge ordet ”burde”.

#5 Lyt til dine følelser

Lyt til dine følelser og tillad dig selv at være sårbar. Det er ok at være svag, i tvivl, ikke at vide alt. Dine følelser er din GPS og perfektionismen kan ind imellem være en måde ikke at mærke følelser på. Hvis du handler og præstere hele tiden, behøver du ikke forholde dig til dig selv og det du føler. Perfektionisme kan faktisk blive til en afhængighed på samme niveau som andre former for misbrug fordi det kan dulme følelser præcis som alkohol, overtræning og over-alt muligt.

#6 Stop med at kritisere dig selv

Når du er perfektionist er du sikkert også meget kritisk overfor dig selv og du kan også have en tendens til at bekymre dig om hvad andre mener om dig. Husk dig selv på, at du er så meget god nok præcis sådan som du er.

#7 Mediter

Meditation er et super godt redskab til at komme mere ned i kroppen, at mærke dig selv og dermed også mærke når du ikke er god ved dig selv. Det giver dig en meget nødvendig ro. Har du hentet min gratis meditation?

#8 Tillad dig selv at slappe af

Din krop har brug for ro for at kunne være i balance både fysisk og mentalt. Vi er ikke skabt til at være i aktivitet hele dagen. Vi har brug for pauser og det er livsvigtigt for dig, at lære at skabe åndehuller for dig selv – hver dag.

# 9 Praktiser selvomsorg og selvkærlighed.

Mange perfektionister prioriterer ofte andre før sig selv. Det betyder at der bliver givet kærlighed og opmærksomhed til alle andre end dig selv. Men det er heller ikke godt for dit system. Selvkærlighed er fundamentet for, at du kan finde balance, ro og velvære inde i dig og når du lærer at elske dig selv vil perfektionisten ofte også blive delvist afinstalleret.

Da jeg begyndte at behandle mig selv kærligt og så alt der kære ved mig selv, begyndte jeg også at kunne mærke mig selv og alt det der ikke var godt for mig og mit liv vendte rundt og blev et meget lettere sted at være.

#10 Øv dig i at slippe kontrollen

Kontrol er kusine til perfektionisme og at øve dig i at slippe kontrollen og være ok med at du ikke altid har 100 % styr på tingene, kan gøre underværker for dig. Du behøver ikke at skulle alt selv og du falder ikke af jorden, hvis du ikke har styr på det.

Jeg har lært, at det er guld værd at få hjælp til at bryde uhensigtsmæssige mønstre og jeg har mærket lettelsen ved at slippe mange af de ting jeg har gjort af frygt.

Mærker du også at perfektionisme påvirker dig i form af fysiske og psykologske symptomer/reaktioner, er du altid velkommen til at booke en gratis afklarende konsultation, hvor du kan høre mere om hvordan du kan finde ro og balance i både i din krop og i dit sind. Du finder min kalender HER

Kram fra mig